7 . asiaa minusta ( jotenkin niitä tuli taas 10)!


make avatar

Kuvassa esiintyy Lotta ja kummipoikani Mauno, Lotan serkkupoika, Jouluaattona.
Tyypeillä on ikäeroa kaksi kuukautta. Mauno saanut hieman osumaa nassuun, kun on kaatunut tuolilla.

Minut haastettiin, joten tässä tulee ! Olen saanut ennenkin näitä kerro itsestäsi juttuja ja joskus olen muistanut vastata haasteeseen ja joskus en. Olen pahoillani jos joku on loukkaantunut antaessaan haastetta enkä ole vastannut siihen ! Mulla on toinenkin korvan takana joka on annettu, se lapsuuskuvahaaste mutta en ole sitä ennättänyt vielä kaivella esiin, siis sitä kuvaa. Tämä pitäisi antaa eteenpäin, mutta ottakaa ken tahtoo.

1. Olin lapsena hyvin eläinrakas. Kannoin kotiin kaikenmaailman kodittomat eläimet kuten kaveriltani jääneen kissan. Minulla oli yhteen väliin siis samaan aikaan kissa, koira, kolme marsua, kolme hamsteria ja iso valkoinen kani. Samalla kävin ratsastamassa ja hoitamassa hevosia melkein päivittäin. Ja mitä on tapahtunut nyt ? Viisitoista - kaksikymmenta vuotta myöhemmin pelkään kaikkia jyrsijöitä enkä todellakaan voisi pidellä hamsteria kädelläni. Ajatuskin puistattaa minua. Hevosiakin pelkään lähestyä, ne on niin isojakin !

2. Olen koukussa dekkarisarjoihin. Varsinkin Beckiin, Wallanderiin sekä komisario Winteriin. Ahmin myös kaiken brittidekkarisadon kuten Midsomerin murhat, Komisario Morsen, Poirotin ynnämuuta ynnämuuta.

3. Olin teininä aivan rakastunut Samuli Edelmanniin ! Siis aivan totaallinen fani. Pääsin kerran keikkabussiin kaverini kanssa nimmaria hakemaan ja huokaus. Voi että !
Kierrettiin ympäri Suomea Samulin keikoilla. Kirjoitinkin hänelle, pitkiä fanaattisia kirjeitä. Aikuisiällä tapasin hänet monta kertaa Käpylässä mm. päiväkodin pihalla. Näin se elämä menee.
Missäköhän ne kaikki kymmenet valokuvat nuoresta Samuli Edelmannista ovatkaan. Mulla oli aina keikoilla kamera mukana ja ängin sen kanssa eturiviin keikkumaan. Nykysin en enää kuuntele paljoakaan hänen musiikkiaan.

4.  Vaan olen täysin vanhan jazzin, soulin ja bluesin ja kyllä nykyjazzinkin ystävä, hieman riippuu. Tällähetkellä soitan Ella Fitzgeraldia aina kotona. Jotenkin se sopii meidän taloon.
Kuitenkaan, en ole mikään jazztietäjä tai asian intohimoinen harrastaja. Jotenkin vaan ra_kas_tan sitä musiikkia. Olin tässä kerran Stockmannin musiikkiosastolla ostamassa jazzlevyjä ja eräs vanha harmaantunut herra tuli viereeni ja kysyi, kuinka minä, näin nuori tyttö (huom! nuori tyttö ! Kuitenkin kahden lapsen äiti, kröhöm!), olen jazzlevyjä tutkimassa. Saimme aikaan pienen keskustelun eri jazzmuusikoista. Hän kertoi minulle, kuinka tärkeää on katsoa artistin taakse, keitä muusikoita soittaa orkesterissa.

5.  Olen sääliostaja. En voi mennä torille pakkasella katsomaan kun kukaan ei osta saunavastaa yksinäiseltä torimummolta. Jos menisin, minun olisi pakko ostaa saunavasta.
Pienet antiikkipuodit on pahimpia ! Niissä ei yleensä ole muita asiakkaita ja jos käy sisällä vaan katselemassa , myyjä seisoo tiskin takana kuin tatti ja tilanne on niin vaivaannuttava ja hiljainen että minun on pakko ostaa edes joku juttu. Joskus ei vaan ole ollut yksinkertaisesti mitään ostettavaa (halpaa, pientä, hätäostosta) ja olen luikkinut ovesta ulos ja tunne on ollut kuin varkaalla.
Nyt lähiaikoina musta on tuntunut siltä että mun on pakko liittyä Elixian jäseneksi vaikka olen jo toisen kuntoklubin jäsen. Ihan vaan siksi että sieltä yksi koirannaamainen, lutunen räpsyripsisilmä on esitellyt mulle keskusta ja soitellut sataan kertaan. Varmaan provikkapalkalla, niin nuorikin vielä. Pakkohan sen ois saada jostain elantoa. Kotikutsut on NIIN pahoja etten voi järjestää niitä,  saati osallistua. On pakko aina ostaa jotain vaikka ei ois pakko. Mietin vaan, että onhan tuon saatava nyt joku palkkio kun raahaa kamojaan pitkin poikin ja tuhlaa iltojaan tähän. Ja sitten huomaan täyttäväni tilauskaavaketta. Säälistä.

6. En oo käyttänyt farkkuja enää muutamaan vuoteen. En edes pitkiä housuja (paitsi liikuntakamojani). Olen mekko / hame ihminen. Just sanoin mun ystävälle hetki sitten, että mulla on jäänyt hieman Lotan odotus päälle, kun vieläkin puen ylleni vaan mekkoja ja leggareita. Ja hän siihen, että miksen pukisi, kun ne sopii mulle, ettei oikein voi kuvitellakaan mulle enää mitään muunlaisia vaatteita. Joskus piti olla niin kireet farkut, että hyvä kun pysty kävelemään ne jalassa yhtään mihinkään.

7. Mulla ei koskaan ole ollut lapsuudenkotia. Vaan olemme muuttaneet asunnosta asuntoon. En tiedä, olenko siksi niin onnellinen tästä perheestäni ja kodistani ja vaalin niitä hullun lailla. On ihanaa, kun löysimme talon. Tämä on tukikohtamme.

8. Olen enemmänkin mietiskelijä kuin toimija. Mietin ja pohdin, punnitsen asioita ja sitten vasta alan toimeen.
Tämä pätee kaikessa, työssä, vapaa-ajalla, sisustamisessa ... koiran hankkimista olemme ajatelleet noh, kymmenen vuotta !

9. Haluaisin järjestää meillä kesällä pihakirppiksen ja oheiskahvilan päiväksi. Pitäs puhua naapuri mukaan ... roinaa mitä myydä on yllättävän paljon !

10. Tänään voisin illalla lenkkeillä Lotan kanssa Filmtowniin vuokraamaan jonkun hyvän pätkän, kun meidän miehet lähtee Jokerit-HIFK matsiin Areenalle ja ollaan ihan kaksin. Mä & Lotta. Joskus itsekin olen ollut mukana lätkämatseissa ja se on ihan hauskaa vaihtelua elämään ! Mut nyt, voisin veikata, että Lotta ei tykkää olla siellä. Ajatella, että samanikäisenä Verneri istui isänsä sylissä lätkäpeleissä. Silloin jo oli urheilumiehii !

Mukavaa perjantaita poppoolle !

17 comments

  1. Tää on niin huvittavaa, kun mä oon aina vihannut Samuli Edelmania jostain syystä. En siedä edelleenkään :-)

    Kivaa viikonloppua sinne!

    ReplyDelete
  2. Eksyin ekaa kertaa blogiisi ja heti tipahti muutama niin vahva yhtäläisyys (kuten noi dekkarit ja toi sääliostaminen) että pakkohan mun on lukijaksi jäädä. :)

    Mukavaa viikonloppua!

    -Päivi-

    ReplyDelete
  3. Noni. Sama akka uudestaan. Mutta luin hiukan taaksepäin ja huomasin kohdan "voisin opetella ajamaan autoa uudestaan". Siinä on kolmas. Mä en aja ollenkaan. En uskalla. Olen ihan varma, että joko ajan jotain päin/jonkun kumoon/auton rusinaksi, etten kertakaikkiaan uskalla. Pitäis olla sellanen autokoulun apuluokka... mä menisin ainakin heti! :)

    -Päivi-

    ReplyDelete
  4. Jos pihakirpparin järkkäisit tulisin het! Niissä on oikeasti jotain tosi mukavaa ja tunnelmallista. Täällä on tuttujen tapana pitää koko kadun kirppari jossain vaiheessa kesää! Pitääpä ryhtyä itsekin houkuttelemaan naapureita;)

    ReplyDelete
  5. Hannis
    Hui , iiks, viha on aika vahva sana ! :)
    No mut hyvä ettei oo sama maku
    ;)

    Päivi
    Kiitos ihanasta kommentistasi- on hauskaa aina saada sananen uusilta.

    Peurankello
    No hitsi ! Sittenhän mun on pakko semmonen puuhata kasaan ! :)
    Me ollaan kanssa vanhan talon pihapiirissä pidetty katukirppistä HYVÄLLÄ MENESTYKSELLÄ ! :)
    Kahvi ja pulla tosin taisi olla se myyntivaltti nro 1.

    ReplyDelete
  6. Tulisin taatusti pihakirppikselle, jos sellaisen järjestät! Käyn yleensä aina Puu-Vallilassa kirppiksellä senkin takia, että on ihana päästä kurkkimaan pihoille ja ehkäpä vähän porstuoihinkin. Tunnelma ja fiilis puutalojen katveessa on ihan omaa luokkaansa.

    Mekot ja hameet ovat itse asiassa aika helppoja ja mukavia. Mulla on sama, en ole enää muutamaan vuoteen pitänyt housuja. Talvellakin pärjää hyvin, koska kerrostaminen on niin helppoa.

    Poirot on mahtava.

    Ihanaa viikonloppua!

    ReplyDelete
  7. Olipa kiva postaus! Ihan jotenkin tutun oloinen olet. Itse olen ahminut kaikki Mankellin kirjat ja katson myös kaikki Beckit ja Wallanderit, uudet ja vanhat. Britti-wallander ei kyllä kolahtanut.

    Ihanaa, kun voi toivotella aurinkoista viikonloppua!
    Johanna

    ReplyDelete
  8. Netta
    Kannattaa ehdottomasti myös mennä Käpylän kyläjuhlien kirppikselle aistimaan puutalotunnelmaa ! Sekä Kumpulan kyläjuhlille :)
    Jees !

    Johanna
    Ihanaa :)
    Varmaan aika moni samanhenkinen lukee blogiani :)
    Kiitän ja toivottelen mukavaa viikonloppua myös sinulle :)

    ReplyDelete
  9. Ihanat jutut! Muistan tuon Samuli-villityksesi tosi hyvin. Samulihan on nykyään taas aika söpö, kun on hoikempi. OIIII niitä aikoja :) Vitsit mulla on välillä niin ikävä nuoruutta...

    Dekkarit on munkin juttu, Beck sun muut. Mä oon viikonlopun yksin tyttöjen kanssa, kun J lähtee Liettuaan. Joo, älä kysy miks :)

    ReplyDelete
  10. Hih, mulla on sama eläin rakkaus jutska.. Mulla oli ala-asteella SAUVASIRKKOJA!!!
    Hyi.. Oksettaa edelleen. Ne on niin rumia ja oli aika tylsiäkin. Pelkäsin että ne karkaa sieltä kipostaan.. No, vessan pönttöön ne päätykin :D

    Ihanaa ja aurinkoista (hope so) vkonloppua!!

    :)

    ReplyDelete
  11. Samoilla musiikeilla mennään, Ellaa, Miles Davisia ja helmenä pohjalla Chet Bakeria. Samoja löytyy muutenkin, sääliostaminen on niin tuttua. Samoin tuo muuttaminen, meilläkin muutettiin todella usein pahimmillaan 12 kertaa 10 vuoden aikana. oma aikuisuus on kyllä myös mennyt kovasti muuttaessa tosin täysin eri syistä kuin lapsuudessa. Sitä pysyvää juurtumis paikkaa kyllä kovasti etsitään koko ajan. :)

    ReplyDelete
  12. Kivaa Filmtown-iltaa sulle ja Lotalle. Kai sä pysähdyt myös filmtownin karkkilaareilla?? :D

    Samulin äänessä on sitä jotain. Mä muistan ikuisesti, kun vuosia vuosia sitten ajoin myöhään illalla radiota kuunnellen ja yhtäkkiä alkoi Samulin versio Pitkä kuuma kesä -biisistä. Oli ihan pakko hiljentää, ettei moottorin humina tulisi liiaksi päälle. Se oli jotenkin vaikuttava!

    ReplyDelete
  13. -A- ... en kysy :) Ruvetaan mekin suunnittelemaan matkaa ! Ikävä nuoruutta ... ? Mulla ei oo :D Mutta laihuutta on ikävä :D

    Milla
    Sirkat on kyllä jo aikamoinen veto tähän keskusteluun :D Jäin kakkoseksi ! Kiitos kommentistasi, se lämmitti mun mieltä.

    NiinaK
    OI Chet Baker ja Miles Davis, löytyy multa kanssa !

    nanna
    En olekaan tainnut kuulla hänen versiotaan ko. kappaleesta. Namilaarilla, moi ?
    Nou nou, tiukka linja meneillään ;)

    ReplyDelete
  14. Mie kannoin ekan lemmikin tallilta kotiin. Se oli valkoinen punasilmäinen tyttökani Teemu.
    Nyt on menossa kissat 5-7. Eläinrakkaus on ja pysyy.
    Ihanaa viikonloppua!

    ReplyDelete
  15. Nalle
    Kyllä meilläkin aivan varmasti ois kissa, mutta nyt kun on kissankarvaton zone, jotenkin nautin siitä. Kun sängyt ja sohvat ei oo ihan kissankarvoissa.
    :) Kisut on kyllä aivan ihania muuten. Ja enkä väitä ettei muista elukoista lähtis karvaa.

    ReplyDelete
  16. Mekot:) Ihan paras asu!! Ja hameet myös. Oletko käynyt Bodennin sivuilla? Niillä on ihania mekkoja ja mekoissa aina yleellinen alusmekko alla. Laatu hyvää, postimaksut Englannista halvat ja alelaari oikea löytöjen aitta. http://www.boden.co.uk/ Tänä talvena siellä on ollut huippu kivoja mekkoja. Ja sama meno näytttää jatkuvan kesää vaatteissa. Myös takit ovat kivoja persoonallisia.

    Meillä pojat tykkäävät myös ko kaupan poiken vaatteista.

    Piiu

    ReplyDelete
  17. Hih, hauskoja juttuja :) Mullakin iskee kauhea fiilis niissä pikkuputiikeissa, jos en osta...
    Ja ajamisen kanssa sama juttu. Uskallan ajaa lähikaupoille parin kilsan päähän, mutta esim. keskustaan tai toiseen kaupunkiin motaria pitkin - no way! Pitäis vaan lähteä, hitsi vieköön. Ajamaan vaikka teille! ;)

    ReplyDelete