Ruukkuistutuksia puutarhassa







Näissä ruukuissa on viime syksynä puutarhan alelaareista ostettuja mukuloita. Olin lenkillä ja samalla piipahdin tyyliin viiden euron ostoksella. Mukaan tarttui mukuloita ja kaikenlaisia muita sipuleita kolmessa pienessä paperipussissa. Meillä on kolme puutarhamyymälää tässä lähellä.

Kaikki ruukkuistutukset ovat lähteneet hienosti kasvamaan! Liljoja ostin, ne muistankin ja liljatkin kylvin esikasvatukseen ensin keväällä sisälle suoraan ruukkuun ja kun ilmat lämpeni, nostin nämä kaikki ruukut ulos. Liljat kukkii kohta, niitä ei ole näissä kuvissa mutta laitan sitten kun kukkivat loistossaan. Ovat aika upeita ja korkeita.

Mä en itse asiassa tiedä  m i k ä  kukka tuo on kruunuvuokkojen (ja hortensiaruukussakin) takana (joka on tehnyt nuo isot näyttävät amaryllistä muistuttavat lehdet) kun en muista mitä sinne istuttelin. Mutta villi veikkaus on miekkalilja. En osaa sanoa minkälaiset lehdet se tekee. Mutta olisko se.

Leikkimökin kulmassa on köynnöshortensia, joka on istutettu viime vuonna ja se voi hyvin. Kelloköynnöksiä myös tykkään seurata koska ne kiipeää ja kasvaa nopsaan ja kukkii kivasti.

Tykkään istuttaa kasveja isoihin ruukkuihin koska niitä on sitten kiva siirrellä fiiliksen mukaan ympäri pihaa. Ja rakastan tehdä asetelmia joissa on muutama erilainen kukka yhdessä.

Melkein kaikki mun kasvit on joko vanhoja pihan perennoja tai olen saanut ne joltain siirrettynä paakkuna tai olen ostanut siemeniä ja mukuloita ja kasvattanut niistä. Eli minun pihani on aika sekalainen budjettipiha. Mutta rakastan! Mukulakasveissa on kiva se, että ne on monivuotisia. Dahlian mukulat voi kaivaa syksyllä ylös ja laittaa keväällä taas esikasvatukseen ja maahan sitten, kun lämpenee. Mulla on vain kaksi Dahliaa, toinen on just puutarhakaupan vikat alemukulat ja toinen on ostettu puutarhamyymälästä meidän kirppisreissulla ja se oli edullinen verrattuna Dahlian hintaan muualla. Kuvassa pikkuruukusta löytyy minttua jota minulla on parissa ruukussa, sen olen saanut myös kaivella kaverin kukkapenkistä pienenä taimena ja nyt niitä saa napsia vesipulloon ja jälkkäreihin ihan kiitettävästi.

Uskokaa tai älkää olen saanut postia instan kautta että haluatte minulta pihakuvia puutarhasta niin laittelen nyt näitä teidän toiveenne mukaan. Kivaa päivää!


No comments